Uczulenie na słońce


Podczas pobytu w Chorwacji na moich łydkach zaczęły się pojawiać czerwone krostki przypominające ugryzienie komara. Myślałam, że to faktycznie tamtejsze owady bardzo mnie nie lubią i kąsają co chwilę. Z dnia na dzień krostek było coraz więcej. Kiedy zaczęły się pojawiać na ramionach, a ja wystawiając je na słońce myślałam, że zaraz spali mi skórę już wiedziałam, że to uczulenie na słońce.
Co to takiego ?
Alergia na słońce to nadmierna wrażliwość na promienie słoneczne. Każdy z nas ma określoną tolerancję na promieniowanie UV, jeżeli przekroczymy możliwą dawkę pojawia się uczulenie.
Wyróżnia się dwa rodzaje alergii :
fotodermatoza idiopatyczna -  pojawia się zwykle po pierwszym kontakcie z promieniami słonecznymi,
fotodermatoza egzogenna - spowodowana jest kontaktem z substancją zwiększającą wrażliwość skóry, np. kosmetyk.

Jak sobie radzić w takich sytuacjach?
Najważniejsze to ograniczyć do minimum kontaktów ze skórą promieni słonecznych. Na wakacjach ciężko siedzieć cały dzień w hotelu, więc ja zakładałam bluzki z krótkim rękawem, nie na ramiączkach. Nie opalałam się,
Przyjmowanie wapna - dwa razy dziennie piłam wapno rozpuszczone w wodzie.
Smarowanie wysypki maścią cynkową - maść kosztuje 2,50 zł, a działa rewelacyjnie. Wysusza krostki, przynosi ulgę.


Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli jak przygotować skórę do lata ?
Trzy miesiące przed sezonem letnim, czyli ok lutego, marca należy przyjmować beta karoten.
Skórę należy powoli oswajać ze słońcem. Początkowo opalać się 5 minut i zwiększać stopniowo dawkę,
Stosować kremy z filtrem SPF co najmniej 30+


by Joanna Wiorok mieszadelkomoje.blogspot.com

1 komentarz:

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :) Jeżeli mnie obserwujesz, napisz o tym w komentarzu :)